GEGARANIPUN AKRAMI
Dening: Puji Santosa
(Karonce
mawi basa Jawi Krama saking buku Perkawinan
Bahagia seratanipun Bapak R. Soenarto Mertowardojo)
Para sutresna Dwija Wara ingkang tuhu bekti dhumateng
Sang Guru Sejati. Ing kalodhangan punika kula badhe atur seratan bab
“Gegaranipun Akrami” ingkang karacik saking buku Perkawinan Bahagia seratanipun Bapak Paranpara, R. Soenarto
Mertowardoyo, ingkang sampun kababar ing Dwija
Wara ugi. Seratan punika namung adhedhasar ngemutaken dhumateng kita sadaya
kados pundi sejatosipun mbangun bale wisma ingkang tuhu sae miturut Ajaranaipun
Sang Guru Sejati.
Tembung
“gegaranipun” punika asal saking tembung “garan”, tegesipun ‘kajeng ingkang dipunangge
cepengan’, umpaminipun ‘garan pacul’, ‘garan arit’, utawi ‘garan peso’.
Sabanjuripun, tembung “garan” punika wau dados tembung andhahan dwipurwa (reduplikasi) “gegaran“ saha angsal
panambang “-ipun” dados “gegaranipun”, ingkang nggadhahi teges ‘sarana’ utawi
‘pirantos ingkang dipunangge cepengan’. Dados, tembung “gegaranipun akrami” punika
tegesipun ‘ingkang dados cepeng-cepenganipun anggonipun mbangun bale wisma,
jejodhoan, utawi salaki-rabi supados bale wismanipun saget gesang tata tentrem
kerta tur raharja sak lami-laminipun.
Menapa ta ingkang
dipunangge cepengan minangka sarana mbangun bale-wisma? mBoten wonten sanes
kajawi amung “ati pawitanipun”. Inggih amung manah, nala utawi tyas ingkang
tuhu budi luhur. Dados, ingkang minangka sarana mbangun bale wisma punika
mboten rupi ingkang sulistya ing warni, kawasisan, pangkat, derajat, jabatan,
trahing ngaluhur rembesing madu, saha mboten ugi arupi arta, bandha, sarta
rajabrana. Awit ati ingkang becik bebudhenipun saget mbeta bebrayan bale wisma dumugi
gesang mulya sak lawasipun, mboten damel gesang sangsara utawi nistha papa
cintraka sajronipun mbangun bale wisma. Awit ing sajronipun mbangun bebrayan
bale wisma punika ingkang dados jalaran padudon, pasulayan, cecongkrahan, mboten
wonten malih kajawi udreg-udregan bab bandha, kacanthol gebyaring wentis
kuning, saha tuna budi utawi budi asor ingkang mboten nyiswa.
Gegaranipun tiyang akrami, salaki-rabi, jejodhoan, utawi mbangun bale wisma
punika sampun katerangaken kanthi cetha kados kasebat ing tembang asmaradana
makaten.
Gegarane
wong akrami,
dudu bandha dudu rupa,
amung ati pawitane,
luput pisan kena pisan,
yen gampang luwih gampang,
yen angel angel kalangkung,
tan kena tinumbas arta.
Tembang asmaradana ing nginggil asring minangka ular-ular temanten ingkang isinipun
maweh tuntunan dhumateng temanten enggal bab mbangun bale wisma ingkang tuhu sakinah
warahmatan. mBoten nami aneh manawi tembang asmaradana punika dados kaloka ing
saindengipun bumi nuswantara Jawa. Manawi sinawang satleraman, surasanipun
tembang asmaradana punika gampang dipunlampahi, mboten angel. Nanging, sejatosipun
tembang punika maweh tuntunan ingkang langkung lebet bab mbangun bale wisma
supados tetep lestari dumugi kaken-ninen.
Kasunyatan ingkang Wonten
Miturut kasunyatan dhawuhipun Pakde Narto ing buku Perkawinan Bahagia, inggih
punika ingkang kalumrah dados daya tarikipun para wanita utawa priya lajeng
jejodhoan, mbangun bale wisma, punika wonten gangsal prakawis kados makaten:
(1) rupi ingkang narik kawigatosan, manawi milih priya mesti ingkang
gagah prakosa, bagus pideksa, gantheng, sembada, pokoipun sulistya ing warni;
dene manawi milih wanita punika inggih ingkang tuhu sulistya ing warni, ayu,
edipeni tur merak ati, kinyis-kinyis, saha gandhes luwes kados widodari
ngejawantah ing bumi;
(2) bandha donya, sugih raja-brana, mas picis, tumpakanipun
mersi, saha omahipun gedhong magrong-magrong;
(3) kawasisan, kapinteran, saha syukur-syukur ingkang sampun
dados sarjana;
(4) pangkat, drajad, semat, utawi kadudukanipun ing
masyarakat, kadosta dados lurah, camat, bupati, walikota, gubernur, direktur,
direktur jendral, menteri, pengusaha sukses, lan sanes-sanesipun ingkang gadhah
panguwasa , lan
(5) bebudhen ingkang luhur, watak utami, ati ingkang becik,
budi pakarti luhur utawa berbudi bawa laksana.
Mestinipun ingkang dados pilihan salaras kaliyan tembang asmaradana ing nginggil,
inggih punika angka gangsal, bebudhen ingkang luhur. Manungsa ingkang budi
luhur punika anggadahi watak utami wolung prakawis, sampun ngrasuk busana
hastha sila, solah bawa ngremenaken lan saget damel tentremipun ati. Inggih
amung bebudhen ingkang becik punika ingkang saget ngajak lumampah ing margi
utami inggih margi bener ingkang tumuju dhateng pulo kabahagian. Syukur-syukur menawi
ingkang dipunpilih punika sujalma ingkang anggadhai watak limang prakawis kasebat,
inggih ingkang sugih bandha, inggih rupi ingkang sulistya, inggih ingkang wasis
tur sampun sarjana, inggih pangkat derajat semat, saha inggih bebudhen ingkang tuhu
luhur. Nanging, ingkang kathah-kathah punika sami milih angka satunggal utawi kalih.
Salajengipun, kathah tiyang ingkang jejodhoan dados kuciwa, getun kedhuwung, saha
klentu pilihanipun. Sayang, kuciwa utawi raos getun kedhuwung punika tansah
telat tekanipun, tibanipun ing tembe wingking. Walah dalah lajeng tangisipun
nguru-ara, golung koming
Wajibipun Tiyang Jejodhoan
Pakde Narto ing buku Perkawinan Bahagia dhawuh ngandika manawi wajibipun
tiyang jejodhoan punika tansah rukun. Jalaran karukunan punika badhe tetep damel
kasantosanipun bale wisma. Dene manawi crah, padudon, utawi cecongkrahan punika
badhe damel bubrahipun bale wisma. Manawi tiyang jejodhoan puniku sampun kaiket
sarana talinipun katresnan, ing tembe mboten badhe gampang risak dening sarupinipun
sabab ingkang maneka-warni. Ing mriki saget tinembungaken sarana saloka:
“katresnan ingkang mboten saget luntur dening tibanipun udan lan mboten saget
gapuk dening panasipun srengege”. Katresnan makaten punika saget gesang subur ngrembaka
ing pasiten menapa kemawon sauger kekalihpun sami dene mangertos wajibipun tiyang
jejodhoan.
Mugi kasumurupana manawi sadaya manungsa punika, ageng alit, tuwa anem, priya
wanita, ing sajronipun gesang wonten alam donya punika mesthi kadunungan raos
kasenengan lan kasisahan. Manawi nembe pinuju nampi kabungahan, angsal
kanugrahan utawi nampi kamulyan arupi ganjaran raja brana, adhakanipun manungsa
punika lajeng seneng-seneng, suka parisuka, gumuyu latah-latah, saha raos
mongkog manahipun. Nanging, suwalikipun manawi nembe pinuju angsal pacoban,
godha rencana, kadosta lara wuyung, nandhang raga, kasrakat, kasripahan, papa
sangsara, lan sanes-sanesipun, adhakanipun manungsa punika lajeng sisah, nggresah,
sambatipun nguru-ara, isinipun amung nguthuh, tangisipun mboten leren-leren
ngantos eluhipun mbanyu mili kados seganten anakan. Samanten ugi ing sajronipun
jejodhoan, inggih mboten luput saking kabungahan lan kasisahan ingkang dhatengnipun
gilir gumanti, kados dene ilinipun toya grojogan sewu lajeng mili terus liwat benawi
Solo menyang seganten purugipun, mboten leren-leren inggih kados ugi sumribitipun
angin wengi.
Mahanani bab ingkang kados makaten wau, mila bingah sisah, mulya papa, lan
mukti sengsara punika kedhah sami dipuntampi sesarengan kanthi sabar narimah
lan rilanipun manah. Raos panarimah ing pandum kedhah sampun gumarit sajronipun
manah, awrat entheng kedhah dipunlampahi sesarengan. Karukunan ingkang sajati
kanthi adhedhasar sih katresnan ingkang suci murni, saget damel swasana
katentreman ing sajronipun mbangun bale wisma, satemah andayani rumeseping
panggulawenthah ingkang prayogi tumrap para putra lan putri menapa dene sanak
kadhang kulawarga sadayanipun.
Kosok wangsulipun, pasulayan, padudon, saha cecongkrahan saget nggempalaken
katresnan, ingkang lajeng damel petengipun swasana, satemah andayani cabaring pandhidhikipun
para putra lan putri menapa dene sanak kadhang kulawarga sadayanipun. Tundhonipun
sadaya gegayuhan badhe sirna, muspra, mleset saking angen-angenipun, bebasanipun:
matang tuna, numbak luput, saha kabenthus-benthus lampahipun. Grubyakan
ngalor-ngidul mboten kapeneran anggenipun lumampah, awit peteng saha lunyu
margi ingkang dipunlampahi. Mila ingkang kados maketen punika sasaget-sagetipun
kedhah dipunsingkiri. Tumindhak ingkang kados makaten punika mboten becik, senes
wajibipun tiyang jejodhoan.
Kuwajibanipun Wanita
Mugi kinawruhan, manawi sawijinipun priya punika rumaos begja kemayangan gesangipun manawi saget mengku
garwa satunggalipun wanita ingkang becik bebudhenipun, inggih punika wanita
ingkang tansah setya tuhu saha ngabekti dhumateng kakungipun. Anggenipun setya
tuhu lan ngabekti dhumateng kakungipun wau mboten ngemungaken manawi nembe
pinuju kasinungan kamulyan lan kasenengan. Senaosa ing sajronipun nandhang papa
cintraka lan sengsara nistha malih, wanita inggih tetap setya tuhu lan ngabekti
dhumateng guru lakinipun, mboten owah gingsir babar sepindah. Ing jaman semengke
raos setya tuhu lan ngabekti dhumateng kakungipun punika saget dipunsalokaaken
kados dene “adegipun pondasi betonan dalan tol layang ing Jakarta”. mBoten badhe
ambruk manawi katabrak pesawat mabur kados gedhung WTC ing Amerika, jamanipun
Osama bin Laden. mBoten rubuh manawi kenginng lindu daharu kados ing Jepang
atawi Aceh ingkang sampun kapengker, inggih mboten ambruk manawi kenging
gelombang tsunami, utawi mboten obah mosik manawi katrajang banjir ageng kados
ing jamanipun Nabi Nuh makaten. Raos setya tuhu lan bekti wanita dhumateng
kakung makaten ingkang tetep kukuh, madeg, manteb, jejeg mung mindheng sawiji dhumateng
kakungipun.
Wanita ingkang ambeg utami, becik bebudhenipun, punika manawi saget nelukaken
kakungipun mboten sarana “kekerasan“ nanging sarana bekti lan pangastuti ing Hyang
Widhi. Tembung “nelukaken” ing mriki mboten ateges ngasoraken, ingkang nggadhahi
pikajeng njajah, nanging tegesipun saget
damel mbangunturutipun kakung tumrap rembag utawi pikajenganipun ingkang tumuju
dhumateng kabecikan, kasaenan, saha pandamel ingkang bener. Sarana makaten punika
tetep wonten ing “saluran komunikasi” antawisipun tiyang kekalih ing sajronipun
mbangun bale wisma ingkang tuhu harmonis
tuwin bahagia.
Sarana
pratikelipun ingkang pratitis, wanita utami saget ngenthengaken kasisahan saha
majaraken pepeteng ingkang nembe sinandhang dening kakungipun. Wanita saget
damel padhangipun bebrayan bale wisma manawi tansah saget nuju prana. mBoten kados
lekasipun wanita ingkang tuna ing budi, manawi kakungipun saweg kataman ing
pepeteng utawi kasisahan, mboten dipunlelipur, malah-malah dipunpaiben saha dipunsalah-salahaken.
Mila ingkang kados makaten wau kedhah dipunsetitikaken dening para kaum wanita
utami supados saget dados tepa palupi utawi tuladha bebrayan mbangun bale wisma ing masyarakat agung.
Dene tumrap
kakungipun, wanita ingkang utami punika mboten amung ngemungaken saget
tumindhak dados garwa, nanging ugi saget dados mitra-darma, kadhang
sinarahwadi, saha dados bapa-biyungipun tumrap kakungipun. Suwalikipun, wanita ingkang
cupet ing budi, cekak nalaripun, rupak budinipun, brangasan, manawi pinuju
pasulayan kaliyan kakungipun lajeng kesah tanpa pepoyah, ninggalaken griya,
purik, mutung, lajeng wangsul dhateng tiyang sepuhipun. Wonten ing paran lajeng
purun nyatur alanipun saha mbikak wewadi kakungipun kaliyan tiyang sanes punapa
dene sanak kadhangipun. Wanita ingkang kados makaten wau mretandani nelakaken
asoring bebudhenipun, kasar tumindhakipun, saha mboten saget dados patuladhan ingkang
sae kangge putra-putri tuwin bebrayan agung.
Kanggenipun
wanita butaarepan (cemburon) dhumateng kakungipun punika limrah saha inggih sampun
samestinipun. Makaten wau manawi anggenipun butaarepan wau kasurung dening
pangeman ingkang tuwuh saking raos katresnan tumrap garwanipun. Ewa semanten
manawi kabangeten anggenipun butaarepan punika inggih mboten prayogi. Amargi saget
ngrusakaken katentremanipun bale wisma, tuwin adakanipun lajeng nuwuhaken raos mboten
pracaya-pinracaya, malah-malah saget ugi ngrusakaken manah saha pikiran, nalangsa
ing batos, umpaminpun kawontenan wau saya dangu saget dados raos panalangsanipun
manah, nggrantas, nguthuh, lan sanes-sanesipun. Dados jalaran mumeting sirah,
kodhenging pikiran, kera saliranipun, saha poyang-payingan ngaler ngidul.
Musthikaning Wanita
Senaosa wonten
ing griya, mboten medamel wonten ing pakantoran, wanita punika wajib saha
prayogi ngadi salira sarta ngadi busana, liripun mematut dhiri ingkang tumuju dhumateng
kakungipun. mBoten ateges lajeng kersaipun ngadi salira saha ngadi busana wau amung
manawi badhe dhateng papan pasamuan kemawon, ingkang ateges kangge tiyang sanes.
Kados makaten wau inggih tamtu mboten prayogi. Nanging, mugi mboten klentu ing
panampi, ngadi salira saha ngadi busana wonten ing griya punika inggih mboten perlu
mengangge busana ingkang sarwa anyar, gres, sandang pangangge ingkang sae-sae saha
awis-awis reginipun wedalan njawi nagari, impor saking Paris utawi Jerman, menapa
dene mengangge rerenggan ingkang sarwa gumebyar, kadosta ngagem emas, mutiara,
berlian, utawi inten. Mengangge ingkang sarwa edipeni punika mboten kados makaten.
Punika wau sanes ingkang dipunpikajengaken ngadi salira saha ngadi busana wonten
ing griya tumrap kakungipun. Cekap sarana resikipun salira, badan wadhag sakojur
wangi, pikiran sehat, rikma karumat utawi pinata ingkang prayogi, sandangan ingkang
sarwa resik, rapi, mboten kumel, ngresepaken pandulu saha manah, pamasangipun
tumata saha prasaja, nanging tetap pantes saha narik kawigatosan tumrap sang
kakung.
Sarana
memantes salira, wanita lajeng angadhahi daya tarik tumrap kawigatosan kakungipun.
Wontenipun daya tarik ingkang kados makaten wau, kakungipun lajeng tansah rumaos
jenak saha kraos wonten ing griya, ingkang dados wewengkonipun. Sang kakung
mboten perlu andhadhak jajan wonten ing njawi griya, awit wonten ing griya
sampun pepak sarta sarwa cumawis menapa ingkang dipunbetahaken. Pamrayogi kula tiyang
kakung makaten aja tansah dipungegubel saha dipunbanjiri pamothah sarta
panyuwun ingkang maneka warni. Mugi sageta tumindhak ingkang pratitis, saget
tansah nuju prana kanthi angon mangsa saha kahanan. Wanita ingkang lantip saget
nyumurupi dhumateng menapa ingkang dados kabetahanipun sang kakung, saha ugi
mangertos menapa-menapa ingkang mboten dipunremeni dening kakungipun. Wanita
ingkang makaten wau saget dipunsebat dados “musthikanipun wanita”.
Mugi dipunmangertosi
bilih sampun kalimprah manawi para priya punika anggadhahi watak ugungan
(manja), remen dipunela-ela dening garwanipun. Saget dipunpesthekaken bilih
saben priya punika badhe langkung remen saha langkung rahap manawi dhahar
dhedhaharan ingkang dipunolah dening garwanipun piyambak. Rumaos mbedhedheg
panggalihipun amargi dipunladosi saha dipungumateni dening garwanipun. Saumpami
kakungipun punika kaanggep Sri Nata, garwa punika minangka warangkanipun, inggih
Risang Nindya Mantri ingkang tanggel jawab ngasta pusaranipun praja tumrap
karaharjanipun nagari saha wewengkonipun. Garwa punika wonten ing griya dados
sembarang menteri, ngrangkep jabatan, inggih menteri pangan saha “urusan rumah
tangga”, menteri kauangan, menteri pendhidhikan, menteri kasarasan, lan sanes-sanesipun.
Sepindah malih,
kuwajibanipun wanita ing salebetipun mbangun bale wisma punika sasaget-saget
damel swasana ingkang MAT (Marem, Ayem, Tentrem). Wanita ingkang prigel nyepeng
bale wisma kanthi linambaran bebudhen ingkang utami punika saget dados
musthikaning para wanita. Menapa malih manawi tansah ngabekti dhumateng
Pangeran Ingkang Maha Agung, tamtu swasana ing salebetipun griya tansah
liniputan raos ayem tentrem saha kabahagian. mBoten kesupen ing saben
dintenipun tansah nyenyuwun sih anugerah, tuntunan, pepadhang, pangayoman, saha
kekuatan lahir batos dhumateng Gusti Ingkang Murbeng Dumadi manawi pinuju nandhang
prihatos, tuwin ugi mboten kesupen tansah ngunjukaken raos bekti sarta syukur
ing ngayunanipun Pangeran salebetipun nampi kanugrahan kamulyan lan
kabahagiaan.
Kuwajibane Priya
Sapunika lajeng kados pundhi kuwajibanipun priya ing salebetipun jejodhoan? Dene tumrapipun priya ingkang sampun angsal jodho satunggalipun wanita utami ingkang dados pilihanipun, sauger caranipun milih kados sampun katerangaken ing nginggil, “wanita ingkang dados garwa panjenengan wau lajeng kareksa ingkang ngatos-atos kanthi tangsul katresnan ingkang sejati”. Ing serat Darmawasita, anggitanipun para leluhur ingkang sampun kawuri, nyebataken: “Saderengipun panjenengan pikantuk jodho, elekaken paninggal panjenengan ingkang sak wiyar-wiyaripun, nanging sasampunipun panjenengan pikantuk jodho, sapunika gantos paningal panjenengan kedhah ngeremaken ingkang rapet, sak dipet-dipetipun”. Tegesipun, sasampuipun pikantuk jodho, kaum priya mboten malang tumoleh malih, mboten ngeling-eling utawi migatekaken wanita saliyanipun garwa panjenengan. Kados sampun katur ing tembang asmaradana ing ngajeng: “luput pisan kena pisan”, inggih amung garwa panjenengan pribadi. Inggih amung kaping sepindah punika wau, mboten wola-wali rabi malih, kagodha dening gebyaring wentis kuning kados Begawan Wisrawa ing lampahan wayang “Sastra Jendra Hayuningrat” kacanthol sengsemipun asmara Dewi Sukesi, lajeng kasupen dumatheng kuwajiban suci dados dutanipun nata Prabu Danapati ing nagari Lakapala.
Tumrapipun
kaum priya, karukunan saha katentremanipun bale wisma kedhah tetep kajagi,
sampun ngantos wonten dredah utawi pasulayan, sanadyan saking sabab ingkang
amung sepele saha remeh-remeh kemawon. Awit dredah utawi cecongkrahan punika
saget anjalari sudanipun raos katresnan, saget damel petengipun swasana saha
ugi ngedohaken dathengipun rejeki. Malahan manawi dredahipun wau sarana
migunakaken suwanten ingkang sero, kasar, saha saru, lanjeng wonten “piring
terbang”, bala-pecah ingkang mboten lepat tumut dados bubrah, lajeng dados
sasaranipun kanepson, sarta suwanten ingkang pating jlerit ingkang mboten karuh-karuhan,
punika mertandani manawi asoring budi, inggih tiyang ingkang nembe ketaman
pepeteng, klebon setan, ngongas siyungipun Batara Kala saha Batari Durga.
Sasanesipun makaten, pasulayan ingkang kados makaten punika nuladhani awon
tumrap para putra lan putrinipun. Para putra putri ugi tumut mboten jenak
manahipun, mboten kraos wonten ing griya, lajeng medal griya damel polah, malah
salah kadadosan saget kacanduan narkoba, damel film “porno” tiru-tiru tiyang
sanes ingkang mboten genah, lan sanes-sanesipun ingkang mboten lumampah ing
margi bener inggih margi utami ingkang anjog ing karahayon saha katentreman
langgeng, lajeng damel wirangipun kulawarga.
Manawi
wonten pikajengan utawi pamanggih ingkang benceng, rembag ingkang sulaya saha
suwanten ingkang mboten kapenak, becik kedhah sami dipunrembag kanthi sarana
wicara ingkang alus, telaten, sabar, saha gemati supados pikantuk margi
”kompromi”. Sarana ”kompromi” punika nedhahaken manawi margi ingkang
dipunlampahi mboten ngrugekaken salah satunggalipun pihak, “win win solusi”.
Minangka pangemong saha angenaki manahipun garwa panjenengan, kaum priya kedhah
purun ngalah tumrap laku satindhak, tembung sakecap. mBoten mbrekunung, ngalap
menangipun piyambak, dupeh nyepeng panguwaos, lajeng kasupen dumatheng kuwajibanipun
priya minangka saka gurunipun kulawarga.
Priya sampun
tumindhak slingkuh, prayoganipun blak-blakan kemawon tumrap samubarang prakawis
ingkang wonten gegayutanpun kaliyan harmonisipun bale wisma. Pangrengkuhipun
kaum priya dumatheng sanak kadang ingkang saking pihak garwa kedhah mboten
kenging benten kaliyan pangrengkuhipun dumatheng sanak saduluripun piyambak.
Manahipun kaum priya kedhah momot saha njejegaken dumatheng adil. Sampun lajeng
”emban cindhe emban siladan”. Sasaget-saget kaum priya sampun ngantos
nindhakaken bab-bab ingkang sakinten saget nuwuhaken kanepson saha
butaarepanipun ingkang garwa. Kedhah sasaget-saget damel ”nuju prana” murih
saget damel suka pirananipun garwa.
Gegayutan Bab Wayuh
Pakde
Narto dhawuh ngandhika ing buku Perkawinan Bahagia manawi sasaget-saget kaum
priya sampun ngantos wayuh, rabi langkung saking sepindhah (poligami), ”luput pisan kena pisan”, kados
surasanipun tembang asmaradana ing ngajeng. Rabi wayuh punika awrat sesangganipun
saha kathah ingkang dados syarat-syaratipun. mBoten ateges mancahi, menapa dene
ngewahi, bab pranatanipun agami Islam ingkang sampun wonten. Pranatanipun agami
Islam punika sadaya becik, sae, amargi punika sadaya sami mengku kawicaksanan.
Miturut pranatanipun agami Islam, tiyang jaler punika kenging gadhah garwa langkung
saking satunggal, kathah-kathahipun ngantos sakawan. Sepindhah malih, makaten punika
manawi tiyang kakung saget netepi syarat-syraratipun tiyang wayuh. Pranatan ingkang
makaten punika mboten kenging tinampi kanthi lamba, nanging panampinipun kedhah
ngangge kamursidan (kawicaksanan). Jer sayektinipun pranatan kados makaten punika
kangge kawontenan ing salebetipun kahanan darurat, genting, utawi kahanan ingkang
mboten normal.
Kahanan ingkang
dipunsebat darurat punika tuladhanipun ing mangsa sakbubaripun paperangan ageng,
kadosta perang donya menapa dene perang ingkang amung wonten ing nagarinipun piyambak.
Kahanan ingkang kados makaten wau kathah priya ingkang gugur dados bebantenipun
perang, kongsi kathah wanita ingkang kecalan pangayomanipun utawi guru lakinipun.
Para wanita punika wau lajeng nandhang warna-warninipun kasangsaran ingkang
tuwuh saking paprangan kasebat, cacahipun para wanita langkung kathah kaliyan
cacahipun kaum priya. Inggih ing kahanan ingkang kados makaten wau kaum priya pikantuk
kalonggaran rabi langkung saking satunggal utawi wayuh. Semanten punika wau manawi
priya kasebat sembada, nyekapi sandang saha panganipun, kabetahanipun rumah
tangga, lan sanes-sanesipun menapa ingkang dados syaratipun wayuh. Dene syarat
utaminipun inggih tumindhak adil. Nanging, menapa inggih saget tumindhak adil
kados dene ngkang dipuntuladhani dening Kanjeng Nabi? Muli, anggonipun
tumindhak wayuh punika wau mboten amung kasurung saking kordanipun hawa nafsu,
nanging kasurung saking derengipun kamanungsan, inggih punika niyat tetulung saha
ngayomi kaslametanipun para wanita ingkang sampun kecalan guru lakinipun.
Ngentasaken para wanita saking sadaya panandhang.
Dados, klentu
sanget manawi pranatanipun agami ingkang wiyar kanthi mengku suraos ingkang
luhur sarta ngemu kawicaksanan wau lajeng dipunsalahpigunakaken dening para
priya ingkang mboten gadhah raos tanggel jawab, nguja dumatheng hawa nafsu
kahewanipun. Manungsa ingkang kados makaten punika amung mikir dumatheng karemenanipun
dhiri pribadi, ical raos tanggel jawabipun. Priya ingkang wantun nindhakaken
wayuh ingkang kados makaten punika mesti pikanthuk bebendhu saking Gusti Ingkang
Maha Adil. Wujud bebendhu punika arupi pandhang ingkang maneka-warni, ingkang mboten
gampil panolakipun. Upaminipun tindhak wayuh saget dados sumberipun pasulayan saha
memengsahan, malah saget ugi ngantos paten-pinatenan sabab petengipun penggalih.
Kahanan ing sajronipun bale wisma dados peteng ndhedhet lelimengan, kaebegan
dening ubalipun para angkara murka, para cidra, para padu, saha para
cecengilan.
Wiji katresnan ingkang suwaunipun gumolong suci murni mboten amung gempal, ing sakala
sirna rubuh kaglandang dening ubalipun kanepson, kabrangas dening kobaring manah
panas ingkang makantar-kantar, saha katiyub dening kelara-laranipun penggalih ingkang
mboten gampang angsal tamba. Sanadyan priya ingkang saweg nampi bebendhunipun
Pangeran punika wau tiyang ingkang kasinungan drajat luhur, sugih bandha donya,
mas picis, saha bala mitra kadhang ingkang kathah, ewa semanten raosipun manah mboten
tentrem, mboten marem, saha mboten ayem, sabab dipunburu-buru dening mengsahipun,
dipunkuyo-kuyo dening tiyang sanes dados jalaran pasiksanipun batos. Inggih
kahanan ingkang kados makaten punika saget kawastanan ngraosakan gesang wonten
ing narakaipun ndonya.
Resep Ces Pleng
Salajengipun Pakde Narto ing buku Perkawinan
Bahagia dhawuh ngandhika: Milanipun sasaget-saget kaum priya sami
nyingkirana tumindhak ingkang nalisir saking bebener ingkang kasebat wau, inggih
punika nindhakaken wayuh ingkang amung sarana kasurung dening hardanipun hawa
nafsu khewanipun. Sampun amung ngumbar syahwatipun saresmi kemawon sarana
wayuh, rabi langkung kaping sepindhah. Manungsa makaten pancen kasinungan hawa
nafsu syahwat, nanging sasaget-saget dipunatur kanthi pranatan ingkang wonten,
kanthi ambeg susila anoraga, murih atmaja turunipun saget dados manungsa utami saha
gesang mulya, dados manungsa purusatama. Dene resep ingkang ces pleng, manjur
kangge jampi sesakitipun kulawarga sakinah waramtan kados makaten.
- Manungsa katurunaken Gusti Ingkang Murbeng Jagad wonten ing alam donya punika mengku kuwajiban suci. Para priya sami kautus dening Pangeran minangka sarana mbabaraken Karsaning Pangeran, inggih punika minangka lantaran tumurunipun Roh Suci, inggih jiwanipun manungsa ingkang sajati. Dene para wanita ugi kautus dening Pangeran minangka lantaran nampi sarta anggarba tumurunipun Roh Suci punika wau. Mila ing sajronipun mbangun bale wisma kedhah dhinasaran kanthi telung prakawis, inggih punika (1) katresnan ingkang sajati, (2) niat ingkang suci murni, saha (3) kasusilan ingkang ambeg utami.
- Palakrami kanthi palilahipun (idinipun) tiyang sepah (bapak-ibu) utawi walinipun, lajeng kaesahaken kanthi nikah dening ingkang wajib (“nikah resmi wonten KUA menapa dene Catatan Sipil”), resmi miturut agami menapa ingkang dados kapercayaanipun saha ugi resmi miturut pranatanipun negari. Sasampunipun nikah resmi kedhah tinangsulan kanthi “katresnan, kasucian, saha kasusilan” ingkang sajati.
- Tangsulipun katresnan punika wau kedhah dipunjagi sampun ngantos surut salawasipun. Sasaget-saget katresnan puniika wau dipunrabuk saben dintenipun supados saget gesang subur ngrembaka. Dene rabukipun wonten limang prakawis, inggih punika (1) mong-kinemong, ingkang sami angon mangsa, (2) apura-ingapura, sampun ngantos cecongkrahan, (3) ajen-ingajenan, ingkang saget ngewongaken, (4) tansah nuju prana murih saget adamel suka pirena ing manah, saha (5) tansah mengesthi sarta mangastuti mring hyang Widhi supados pikanthuk sih anugrahipun Gusti ingkang kasinungan raos MAT (Marem, Ayem, Tentrem). Sumarah pasrah ing Gusti. Sumangga.
Satuhu.
Bekasi, 12 Oktober 2014
No comments:
Post a Comment